Konsten att doftmärka
Förstärker varumärkesidentiteten genom doftens kraft
Vad är Scent Branding och varför det fungerar
Doftbranding är mycket mer än att fylla ett utrymme med en trevlig doft. Det är vetenskapen bakom att skapa en riktad, signaturdoft som är förknippad med ett visst varumärke. Genom att koppla en unik doft till ett varumärke skapas ett starkt band med konsumenten som på så sätt blir en förlängning av varumärkets identitet.
Neuromarketingstudier har visat att 75 % av känslorna triggas av vårt luktsinne. Av alla sinnen är vårt luktsinne närmast kopplat till vårt minne. Detta beror på att den olfaktoriska glödlampan i hjärnan som känner igen lukt är en del av det limbiska systemet. Det limbiska systemet är den del av hjärnan som hanterar känslor, minne och känslor. Det är den direkta vägen till den känslomässiga delen av vår hjärna. Det betyder att doften inte gör det
måste bearbetas eller tolkas. Det är anledningen till att Scent Branding är så kraftfullt. Det kan påverka en kunds känslomässiga tillstånd och humör och därmed påverka deras köpvanor.
Utveckla en signaturdoft
Arom360® lägger ner mycket forskning och analys på att förstå våra kunder innan någon doftutveckling påbörjas. Vi börjar med att lära oss varumärkets kärnegenskaper innan vi börjar designprocessen för Signature Scent. Våra doftrådgivare är väl insatta i hur
varje ingrediens kommer att fungera tillsammans i en blandning och de tar sig tid att förstå våra kunders övergripande visioner och mål innan skapandet av
doft. Denna process tillåter Aroma360® att sakkunnigt skapa den perfekta doften för varje kund.
Vårt tillvägagångssätt
Arom360® ger företag ett sätt att bryta igenom den auditiva och visuella överbelastningen genom att använda doft som ett verktyg för att nå sina kunder på en känslomässig nivå. Genom att knyta en doft till ett varumärke stärks varumärkets identitet i konsumenternas sinne, vilket ökar lojalitet och intäkter.
Vårt team av doftexperter arbetar med våra kunder för att införliva deras doft i en mängd aspekter för kundupplevelsen. Ju fler beröringspunkter som innehåller doften, desto mer exponeras kunden för varumärket. Detta stärker kopplingen mellan kund och varumärke, vilket resulterar i lojalitet och ökade intäkter.
Doftens kraft
Processen att utveckla och skapa en doftidentitet är detaljerad och personlig, eftersom inget varumärke eller företag är det andra likt. Alla aspekter av den enskilda verksamheten är
beaktas när man utvecklar en signaturdoft. Aroma360® tar sig tid att lära sig ett företags historia, kunder, mål och det önskade känslomässiga svaret på doften, innan man ger sig i kast med en doftskapande.
All information som lärs ut tolkas sedan och översätts till en unik doft som bäst passar deras varumärkes individuella identitet.